Οδηγίες πλεύσης

Ξεκινώντας τον Δημοσιογραφικό λόγο είναι απαραίτητη η διευκρίνηση της σχέσης μεταξύ Δημοσιογραφίας - Δημοσιογράφου και Μέσου Μαζικής Επικοινωνίας .
Δημοσιογράφος είναι ο εργαζόμενος σε εφημερίδα, περιοδικό, ραδιόφωνο, τηλεόραση, διαδίκτυο, γραφείο τύπου ασχολούμενος με την συλλογή ειδήσεων, την δημοσίευσή τους στο μέσο του σχετικού θέματος ή και την έρευνα. Είναι ο επαγγελματίας που αναζητάει, βρίσκει, επεξεργάζεται και δημοσιεύει την είδηση.

Το έργο του δημοσιογράφου

Στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, τόσο στο Ραδιόφωνο όσο και στην Τηλεόραση, όσο και στα έντυπα - εφημερίδες και περιοδικά, υπάρχουν τρεις κατηγορίες δημοσιογράφων:

(1) Αυτοί οι οποίοι βρίσκουν, συλλέγουν και γράφουν τις ειδήσεις:
Οι Ρεπόρτερ.
(2) Αυτοί οι οποίοι τις σχολιάζουν, τις ερμηνεύουν και τους δίνουν βαθύτερο νόημα:Οι Σχολιαστές.
(3) Αυτοί οι οποίοι τις επεξεργάζονται, τις διορθώνουν, τις τιτλοφορούν:
Οι Συντάκτες ύλης.

Τα είδη του δημοσιογραφικού λόγου

1. Γραπτός δημοσιογραφικός λόγος

Είδη κειμένων : τηλεγράφημα, είδηση, ρεπορτάζ, φωτορεπορτάζ κλπ.

Η δομή του δημοσιογραφικού κειμένου: ποιος, πού, πότε, γιατί, πώς.

Η μέθοδος της "ανεστραμμένης πυραμίδας" (από το πιο σημαντικό στο λιγότερο σημαντικό)

Τίτλοι, lead, εισαγωγή, λεζάντες

2. Επιμέλεια κειμένου

Επιμέλεια πρωτότυπου κειμένου

Επιμέλεια μετάφρασης

3. Ο λόγος στα ηλεκτρονικά μέσα

 Γραπτός λόγος για ραδιόφωνο και τηλεόραση

Προφορικός δημοσιογραφικός λόγος

Η γραφή με τη μορφή υπερκειμένου για το Ιντερνετ

Γραπτός δημοσιογραφικός λόγος

Στον τύπο οι ειδήσεις κατατάσσονται σε διαφόρους τύπους όπως :

α) Ανακοινώσεις : Πληροφορίες επίσημες ή ημιεπίσημες που δίνονται από δημόσια ή άλλη αρχή με σκοπό να ενημερωθεί η κοινή γνώμη, με την μορφή δελτίων τύπου

β) Τηλεγραφήματα : Από ανταποκρίσεις και πρακτορεία,

γ) Συνεντεύξεις : Για επίκαιρα θέματα με επίσημα πρόσωπα ή αρμόδια άτομα.

δ) Δηλώσεις : Από έγκυρα, πρόσωπα που απασχολούν την κοινή γνώμη ή με δική τους πρωτοβουλία - συνέντευξη τύπου - ή ερωτώμενα από δημοσιογράφους..

Κάνοντας το ρεπορτάζ, ή από τις πηγές βγαίνει η είδηση βασική επιδίωξη του δημοσιογράφου είναι να γράψει την είδηση με την κατάλληλη αρχή, να βρει τι θα προκαλέσει ισχυρή εντύπωση στον αναγνώστη για να την διαβάσει μέχρι τέλος. Άρα πρωταρχικός σκοπός είναι να βρεθεί η αρχή της είδησης –το εισαγωγικό σημείωμα- το LEAD (έχει καθιερωθεί στην δημοσιογραφική ορολογία με τον όρο αυτό ) δηλαδή η είδηση να πληροφορεί και να εντυπωσιάζει τον αναγνώστη. Πριν το τέλος του 19ου αιώνα οι συντάκτες έγραφαν τις ειδήσεις σύμφωνα με την χρονολογική σειρά των γεγονότων και με πολλές λεπτομέρειες .Όταν το 1880 το τηλεγράφημα ήταν πηγή είδησης το πρόβλημα “ αρχή ” της είδησης λύθηκε με την λεγόμενη ειδησεογραφική περίληψη (summary lead). Όμως λόγω του κόστους του τηλεγραφήματος ο συντάκτης έδινε αμέσως την ουσία της είδησης με λίγες λέξεις. Η πρώτη παράγραφος περιείχε το μήνυμα και ακολουθούσαν οι άλλες παράγραφοι με τις λεπτομέρειες. Η είδηση έπαιρνε την μορφή που ονομάστηκε ανεστραμμένη πυραμίδα. Φτάνοντας έτσι από το γενική στην ειδική είδηση μόνο με την μέθοδο αυτή.

Τεχνικές

Η αντεστραμμένη πυραμίδα.

Πρώτα βάζουμε τα πιο σημαντικά, με το να λύνουμε τις απορίες του αναγνώστη, του ακροατή ή του τηλεθεατή. Μετά αναφέρουμε τα δευτερεύοντα της είδησης. Τέλος, βάζουμε τις λεπτομέρειες, με τέτοιο τρόπο ώστε στο τέλος να αφήσουμε ό,τι δεν έχει τόσο μεγάλη σημασία. Η τεχνική αυτή γεννήθηκε από την ανάγκη των συντακτών ύλης να κόψουν κείμενο.Με την πρώτη παράγραφο κιόλας ο συντάκτης απαντούσε σε όλες τις απορίες του αναγνώστη.

Τι έγινε ,

Ποιος το έκανε,

Που έγινε,

Πότε έγινε,

Πως έγινε.

Είναι αναγκαίο να διευκρινιστεί ότι σήμερα στην μοντέρνα δημοσιογραφία χρησιμοποιείτε το ερωτηματολόγιο ΤΙ, ΠΟΙΟΣ, ΠΟΥ, ΠΟΤΕ, ΠΩΣ και αλλάζει η σειρά σύμφωνα πάντα με το γεγονός που καταγράφει η είδηση.

Πώς ν αρχίσω;
Αρχίζουμε από το πρόσωπο. Με τον τρόπο αυτό δίνουμε κύρος, ή τραβάμε το ενδιαφέρον του αναγνώστη. Η αρχή αυτή συνηθίζεται στην τηλεόραση και το ραδιόφωνο. Αρχίζουμε από μια δήλωση. Ειδικά αν αυτός που έκανε τη δήλωση είναι δημοφιλής, θα τραβήξει το ενδιαφέρον.

Περιγράφουμε μια εικόνα. Πολύ καλή τεχνική για την εφημερίδα και για το ραδιόφωνο. Στην τηλεόραση η εικόνα μιλά καλύτερα.

Βρίσκουμε έναν αριθμό. Κι αυτό θα πρέπει να το αποφύγουμε στην τηλεόραση, εκτός κι αν ο αριθμός είναι χαρακτηριστικός.

Χρησιμοποιούμε ένα επίγραμμα. Μια παροιμία. Ή λόγια μεγάλων ανδρών. Ή τον τίτλο ενός τραγουδιού. Ή μιας κινηματογραφικής ταινίας.

Μια αντίθεση, εκπλαγείτε και προκαλέστε την έκπληξη!

Υπαινιχθείτε κάτι.Υποδείξτε. Κάντε χιούμορ (όπου είναι αρμόζει)

Η εκρηκτική αρχή παίζει ρόλο στην είδηση και ο σύντομος τρόπος γραφής την κάνει πιο ελκυστική στον αναγνώστη με την είδηση να παρουσιάζονται σύντομη και όχι λεπτομερειακή.

Απλή γραφή. Δε «στολίζουμε» το κείμενό μας. Σκοπός μας είναι να δώσουμε πληροφορίες στον αναγνώστη. Το κάνουμε με απλό και σύντομο τρόπο.

Γράφουμε σύντομα. Ο αρχισυντάκτης μας, έχει πει από πριν, πόσες λέξεις θέλει. Δεν το είπε στην τύχη. Ζύγισε τη σοβαρότητα της είδησης και το χώρο –ή χρόνο- που διαθέτει κι αποφάσισε. Δεν πλατειάζουμε.
Είμαστε ακριβείς.
Είμαστε σαφείς.
Είμαστε εντυπωσιακοί.
Ένα τηλεοπτικό ρεπορτάζ διαρκεί ένα με ενάμισι λεπτό. Ένα ραδιοφωνικό ρεπορτάζ δε διαρκεί πάνω από τρία λεπτά. Ένα ρεπορτάζ μιας εφημερίδας, είναι, πάνω κάτω, περί τις 500 λέξεις. Πρέπει να κερδίσουμε τον αναγνώστη μέσα σε αυτά τα στενά πλαίσια.

Στο κυρίως θέμα

Ομαλή μετάβαση από το ένα σημείο του κειμένου στο άλλο, χωρίς να αναγκάζουμε τον αναγνώστη να πηγαίνει πάνω-κάτω, για να καταλάβει τι λέμε.
Γνωρίζουμε ελληνικά. Χρησιμοποιούμε τις σωστές –απλές- λέξεις, στους σωστούς χρόνους, στις σωστές πτώσεις, στη σωστή σειρά. Γραμματική και Συντακτικό, είναι δύο βιβλία που πρέπει να βρίσκονται πρόχειρα, σε κάθε δημοσιογραφικό συρτάρι.

Αποφεύγουμε τις συνδετικές λέξεις. Απλά μεγαλώνουν το κείμενο (εξάλλου, παράλληλα, ακόμη,τέλος κ.α).

Αποφεύγουμε την παθητική φωνή.

Βάζουμε διαλόγους. Δίνουν ζωντάνια και στο κείμενο και στο τηλεοπτικό και ραδιοφωνικό ρεπορτάζ.

Χρησιμοποιούμε γραφήματα.

Γράφουμε χωρίς επίθετα. Το αθλητικό ρεπορτάζ τα χρησιμοποιεί κατά κόρον.

Αποφεύγουμε τα κλισέ.
Γράφουμε ή αφηγούμαστε, το τι έγινε. Όχι το τι θα γίνει.
Ή γνωρίζουμε την πληροφορία και τη μεταφέρουμε, ή δεν τη γνωρίζουμε και δε λέμε κουβέντα. Το περίφημο "κύκλοι του .... ανέφεραν"
Χρησιμοποιούμε σύντομες φράσεις. Στο ραδιόφωνο ή την τηλεόραση, μπορούμε να τις διαβάσουμε εύκολα. Στην εφημερίδα, βοηθάμε τον αναγνώστη να μη χαθεί στο κείμενο.
 Από που έρχονται οι ειδήσεις; 
Από ανακοινώσεις. Όλοι οι φορείς –ή, τουλάχιστον, οι περισσότεροι- διαθέτουν γραφείο τύπου.
 Από τηλεφωνήματα
 Από την ατζέντα των εκδηλώσεων
 Από το αρχείο.
 Από τα πρακτορεία ειδήσεων. Δυο κρατικά πρακτορεία ειδήσεων λειτουργούν στην Ελλάδα: το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων και το Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων. Πρόσφατα συνενώθηκαν. Τα πρακτορεία λειτουργούν ως μέσο ενημέρωσης. Δηλαδή, σε αυτά εργάζονται διευθυντές, αρχισυντάκτες, συντάκτες ύλης, διορθωτές, ρεπόρτερ.
 Η ώρα της αλήθειας
Η έρευνα
Να κάνουμε «φύλλο και φτερό» κάθε πηγή, σχετική με το ρεπορτάζ.
Να συγκεντρώσουμε όσο το δυνατόν περισσότερα στοιχεία.
Να μην αφήσουμε ούτε μία απορία μας (άρα και απορία του κοινού) χωρίς να απαντηθεί.
Να διασταυρώσουμε κι από άλλες πηγές, κάθε στοιχείο που συγκεντρώνουμε.
Να βρούμε πίνακες, φωτογραφίες, έγγραφα, πλάνα, φυσικούς ήχους, για να ντύσουμε αυτά που θα λέμε ή θα γράφουμε.

Ιεραρχία των ειδήσεων (όσα περισσότερα στοιχεία έχει μία είδηση, τόσο περισσότερο ενδιαφέρουσα είναι):
 Επικαιρότητα: Δεν υπάρχει τίποτα πιο παλιό από μια χθεσινή είδηση. Η είδηση διαβάζεται όπως τρώγεται το κουλούρι: φρέσκια. Έχετε φάει χθεσινό κουλούρι;
Εγγύτητα
Ενδιαφέρον:
Συγκίνηση:
Εκκρεμότητα: όταν μια είδηση δεν έχει «κλείσει», αλλά  βρίσκεται σε εξέλιξη για δύο, ή τρεις, ή και περισσότερες ημέρες, εμπεριέχει το στοιχείο της εκκρεμότητας.
Σπανιότητα. Μια είδηση είναι πολύ πιο ενδιαφέρουσα, όταν έχει το στοιχείο της σπανιότητας. Γ
Σύγκρουση. Να γιατί ένας ποδοσφαιρικός αγώνας είναι είδηση.
Συνέπειες. Η είδηση για έναν σεισμό, είναι πάντα σημαντική. Γίνεται ακόμη πιο σημαντική, όταν αυξάνονται οι συνέπειες. Άλλες συνέπειες έχει ένας σεισμός στη Θεσσαλονίκη, μεγέθους 4 Ρίχτερ κι άλλες ένας σεισμός 6 Ρίχτερ.
Μια τεχνική, λοιπόν, που μπορούμε να χρησιμοποιούμε, είναι να περνάμε τις ειδήσεις από το φίλτρο των στοιχείων της είδησης.
Πολλοί ρεπόρτερ, πολλά ρεπορτάζ
 
 Είδη δημοσιογραφίας
Ρεπορτάζ(ρεπόρτερ): Αναζήτηση, συγκέντρωση και παρουσίαση πληροφοριών
Σύνταξη ύλης(συντάκτες ύλης): Επεξεργασία κειμένων, διόρθωση, αυξομείωση όγκου, συνδυασμός με άλλα κείμενα
Αρθρογραφία(αρθρογράφοι): Σύνταξη σχολίων, άρθρων, χρονογραφήματος, επιφυλλίδων, αναγνωσμάτων
Μετάφραση(Μεταφραστές): Μετάφραση και μεταφορά των τηλεγραφημάτων ή των ραδιοτηλεοπτικών εκπομπών των ξένων ειδησεογραφικών πρακτορείων
Desk(παραγωγοί ειδήσεων-TV): Φωτογραφική, ραδιοφωνική ή τηλεοπτική κάλυψη των γεγονότων
Ανταπόκριση(ανταποκριτές): Ανταπόκριση γεγονότων από επαρχιακές πόλεις
Ανταπόκριση(Ξένοι ανταποκριτές): Ανταπόκριση γεγονότων από ξένες πρωτεύουσες
 Είδη ρεπορτάζ 
 Πολιτικό ρεπορτάζ.
Τι είναι: Θεωρείται η κορωνίδα των ρεπορτάζ. Καλύπτει τα πολιτικά και διπλωματικά γεγονότα. Το καλύπτουν: οι κοινοβουλευτικοί συντάκτες. Έμπειροι, με ευρεία γνώση πολιτικής ιστορίας και πολλές γνωριμίες. Έχουν ταξιδέψει πολύ. Μιλούν πολλές γλώσσες. Κι έχουν περάσει από πολλά άλλα ρεπορτάζ.
 Κοινοβουλευτικό ρεπορτάζ.
το καλύπτουν: οι ρεπόρτερ του οικονομικού ρεπορτάζ. Επίσης έμπειροι, με ευρεία γνώση οικονομικών. Πολυταξιδεμένοι και πολύγλωσσοι. Κι αυτοί έχουν περάσει από άλλα ρεπορτάζ.

Οικονομικό Ρεπορτάζ
Τι είναι: Δεύτερο ξαδελφάκι του πολιτικού ρεπορτάζ. Ασχολείται με τα οικονομικά θέματα. Ό,τι γίνεται στα υπουργεία του οικονομικού κύκλου, στο Χρηματιστήριο, στις Τράπεζες, στις επιχειρήσεις. το καλύπτουν: οι ρεπόρτερ του οικονομικού ρεπορτάζ. Επίσης έμπειροι, με ευρεία γνώση οικονομικών. Πολυταξιδεμένοι και πολύγλωσσοι

Αστυνομικό ρεπορτάζ
Τι είναι: Το ρεπορτάζ που καλύπτει τις ειδήσεις του αστυνομικού δελτίου. Μπορεί το πολιτικό και το οικονομικό ρεπορτάζ να δίνουν κύρος, το αστυνομικό ρεπορτάζ, όμως, δίνει φύλλα, ακροαματικότητες και τηλεθεάσεις. το καλύπτουν: οι αστυνομικοί ρεπόρτερ. Αυτοί που ξεχνούν τι σημαίνει ωράριο.
 Δικαστικό ρεπορτάζ. Ασχολείται με όσα συμβαίνουν στη δικαιοσύνη, τις δικαστικές αίθουσες και τα σωφρονιστικά ιδρύματα. Το καλύπτουν οι δικαστικοί ρεπόρτερ. Είναι ιδιαίτερα έμπειροι, με γλαφυρό λόγο και πένα, αλλά και προσεκτικοί.
Στρατιωτικό ρεπορτάζ. Καλύπτει κάθε στρατιωτική δραστηριότητα.  Το καλύπτουν οι ρεπόρτερ του στρατιωτικού ρεπορτάζ. Έμπειροι, αποφασισμένοι ότι μπορεί να αντιμετωπίσουν και δύσκολες καταστάσεις. Αν και σε περιπτώσεις πολέμου, τη σκυτάλη παίρνουν οι πολεμικοί ανταποκριτές.
 Δημοτικό Ρεπορτάζ
Τι είναι: Το ρεπορτάζ που ασχολείται με όσα συμβαίνουν στους δήμους. Το καλύπτουν οι ρεπόρτερ του ρεπορτάζ Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Νεαροί, στην πλειοψηφία τους, με λίγα χρόνια πείρας (σχεδόν ελάχιστα). 
Εκκλησιαστικό Ρεπορτάζ. Ασχολείται με εκκλησιαστικά θέματα. Το καλύπτουν έμπειροι ρεπόρτερ, που γνωρίζουν από εκκλησιαστικά θέματα. Είναι θέματα λεπτά, με ιδιαίτερο ενδιαφέρον (για παράδειγμα, ο εκκλησιαστικός ρεπόρτερ πρέπει να γνωρίζει ότι στο Άγιον Όρος ακόμη και ότι η ημέρα είναι χωρισμένη σε διαφορετικές ώρες, ή πως από Μονή σε Μονή υπάρχουν διαφορές διοίκησης).
 Ρεπορτάζ Παιδείας. Ασχολείται με θέματα εκπαιδευτικού χαρακτήρα. Από τις κινητοποιήσεις των μαθητών και τις φοιτητικές εκλογές, ως τις έρευνες τις οποίες διενεργεί το Πανεπιστήμιο.Το καλύπτουν οι ρεπόρτερ του Ρεπορτάζ Παιδείας, ή εκπαιδευτικού ρεπορτάζ, συνήθως προτιμώνται νεαροί ρεπόρτερ, οι οποίοι να έχουν πρόσφατη την επαφή τους με τα θρανία, μαθητικά ή φοιτητικά.
Αθλητικό Ρεπορτάζ. Καλύπτει αθλητικές διοργανώσεις και εκδηλώσεις.Το καλύπτουν οι αθλητικοί ρεπόρτερ και ανάλογα με την εμπειρία τους, χειρίζονται θέματα των μεγάλων ομάδων της Α Εθνικής και του εξωτερικού (οι πιο έμπειροι) ως τις μικρές τοπικές κατηγορίες (οι νεαρότεροι).Ειδικά το αθλητικό ρεπορτάζ εμπεριέχει μια σειρά από άλλα ρεπορτάζ (ποδοσφαίρου, μπάσκετ, βόλεϊ, στίβου, μικρών αθλημάτων). 
Εργατικό Ρεπορτάζ
Τι είναι: Το ρεπορτάζ το οποίο ασχολείται με εργασιακά θέματα. Το καλύπτουν: Οι ρεπόρτερ του εργατικού ρεπορτάζ. Διαθέτουν μεγάλη εμπειρία σε εργασιακά θέματα. Γνωρίζουν την ιστορία του εργατικού κινήματος και την εργασιακή νομοθεσία.
Αγροτικό Ρεπορτάζ
Τι είναι: Το ρεπορτάζ το οποίο ασχολείται με θέματα αγροτών. Το καλύπτουν οι ρεπόρτερ του Αγροτικού Ρεπορτάζ. Παλιότερα δε φαινόταν αναγκαίο να έχουν ιδιαίτερη πείρα. Η σύνδεση, όμως, της χώρας μας με την Ευρωπαϊκή Ένωση και η ανάγκη να δοθούν, μέσα από τα ρεπορτάζ, εξειδικευμένες πληροφορίες στο κοινό, έχουν αυξήσει τις απαιτήσεις.
Ρεπορτάζ Υγείας. Ασχολείται με θέματα υγείας και τις εξελίξεις στον χώρο αυτό. Από τις ανακοινώσεις επιστημόνων και γιατρών για ιατρικά θέματα, ως την κατάσταση που επικρατεί στα νοσοκομεία και τα κέντρα Υγείας. Το καλύπτουν: Οι ρεπόρτερ του ρεπορτάζ Υγείας. Σχετικά έμπειροι ρεπόρτερ, ενημερωμένοι πάνω σε θέματα Υγείας. Φροντίζουν να γνωρίζουν για τις εξελίξεις στα θέματα αυτά.
 Ρεπορτάζ Αυτοκινήτου. Ασχολείται με θέματα αυτοκινήτου και τις συγκοινωνίες. Παλιότερα κάλυπτε ελάχιστο χώρο στις εφημερίδες της εποχής. Πλέον καλύπτει ειδικά ένθετα στις εφημερίδες, πολυσέλιδες στήλες σε περιοδικά, ωριαίες εβδομαδιαίες εκπομπές σε ραδιόφωνο και τηλεόραση. Το καλύπτουν ρεπόρτερ με ειδικές γνώσεις πάνω στο αυτοκίνητο. 
Ρεπορτάζ Τεχνολογίας. Αχολείται με τα επιστημονικά επιτεύγματα και τις εξελίξεις στον τομέα της τεχνολογίας. Από το νέο κινητό τηλέφωνο που κυκλοφορεί στην αγορά, ως τις έρευνες των πανεπιστημίων για θέματα τεχνολογίας. Το καλύπτουν κυρίως νεαροί ρεπόρτερ, οι οποίοι ασχολούνται με την τεχνολογία(με την έκρηξη στο χώρο του Ίντερνετ υπάρχουν πολλοί). Πρέπει να διαθέτουν ευρείες γνώσεις πάνω σε τέτοια θέματα, από το πώς λειτουργεί ένα κομπιούτερ, ως το τι αναμένεται να κυκλοφορήσει ευρέως στο χώρο της τεχνολογίας.
 Πολιτιστικό Ρεπορτάζ. Ασχολείται με το χώρο της Τέχνης, την προβολή νέων τάσεων, την παρουσίαση νέων έργων και την κριτική τους, την ανακοίνωση εκδηλώσεων του πολιτισμού.Το καλύπτουν: Οι πολιτιστικοί ρεπόρτερ. Γνωρίζουν ιστορία της Τέχνης. Έχουν διαβάσει για τα φιλοσοφικά και καλλιτεχνικά ρεύματα, από την αρχαιότητα ως σήμερα. Κινούνται στους χώρους όπου παρουσιάζονται οι νέες τάσεις της Τέχνης. Ακούν μουσική, βλέπουν ταινίες, παρακολουθούν θέατρο, πηγαίνουν σε εικαστικές και άλλου είδους εκθέσεις.
 Ρεπορτάζ Λάιφ Στάιλ. Ασχολείται με τον κόσμο της σόου μπιζ. Προέκυψε τα τελευταία χρόνια, αν και από τη δεκαετία του ΄70 ορισμένες εφημερίδες είχαν αρχίσει να φιλοξενούν ειδικές στήλες με ειδήσεις από το χώρο. Στη συνέχεια προέκυψαν τα θεματικά περιοδικά του είδους και, τέλος, φθάσαμε στις εφημερίδες λάιφ στάιλ. Καλύπτεται από εξωτερικούς συνεργάτες.
 Ρεπορτάζ ΜΜΕ-Τηλεοπτικό. Ασχολείται με τις εξελίξεις στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και τον τομέα της τηλεόρασης. Στη 10ετία του ΄70 το μόνο που δημοσίευαν οι εφημερίδες ήταν το πρόγραμμα των δύο κρατικών τηλεοπτικών καναλιών. Πλέον το ρεπορτάζ της τηλεόρασης περιλαμβάνει πλήρες ρεπορτάζ, εκτός από το πρόγραμμα των δεκάδων καναλιών που έχουν προκύψει. Το καλύπτουν οι τηλεοπτικοί ρεπόρτερ.
Ρεπορτάζ υπουργείων. Καλύπτει τις δραστηριότητες του κάθε υπουργείου ξεχωριστά. Μπορεί να ανήκει στο πολιτικό ρεπορτάζ, ή να καλύπτεται από τους ρεπόρτερ των άλλων τομέων (όπως, για παράδειγμα, από τον αστυνομικό ρεπόρτερ το ρεπορτάζ του υπουργείου Δημόσιας Τάξης).Το καλύπτουν έμπειροι ρεπόρτερ, με προσόντα ανάλογα με αυτά των πολιτικών και κοινοβουλευτικών συντακτών.

Ρεπορτάζ Οργανισμών. Καλύπτει τις δραστηριότητες των οργανισμών, όπως, για παράδειγμα, ο Οργανισμός Ρυθμιστικού, ο Οργανισμός Λιμένος, η Εταιρία Ύδρευσης Αποχέτευσης, το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος.Το καλύπτουν: Οι ρεπόρτερ του συγκεκριμένου ρεπορτάζ είναι σχετικά έμπειροι. Έχουν καλές σχέσεις με τους διευθυντές και τους προέδρους των οργανισμών και γνωρίζουν καλά τα οργανογράμματά τους.
 Ρεπορτάζ καταναλωτών. Καλύπτει τις δραστηριότητες των καταναλωτικών οργανώσεων. Σχετικά νέο ρεπορτάζ. Απέκτησε το χώρο και τον χρόνο του στα μέσα μαζικής ενημέρωσης τα τελευταία χρόνια.Το καλύπτουν: Συνήθως το καλύπτουν ρεπόρτερ άλλων τομέων, όπως αυτός του τομέα Υγείας, ή του ελεύθερου ρεπορτάζ.
 Ρεπορτάζ μόδας και διακόσμησης. Καλύπτει δραστηριότητες από το χώρο της μόδας και της διακόσμησης. Από την επίδειξη μόδας, ως την έκθεση διακοσμητικών ειδών. Το καλύπτουν ρεπόρτερ με εξειδίκευση.
 Ελεύθερο Ρεπορτάζ. Είναι ο… μπαλαντέρ των ρεπορτάζ. Το τμήμα εκείνο το οποίο καλείται να δώσει την «άλλη διάσταση» σε μία είδηση. Δρα συμπληρωματικά, αλλά χωρίς αυτό, είναι αδύνατο να στηθεί μία σωστή έρευνα. Είναι το ρεπορτάζ το οποίο θα αναδείξει το μεγάλο κοινωνικό θέμα, το οποίο θα συγκινήσει το κοινό, με την έρευνά του. Το καλύπτουν και έμπειροι, αλλά και άπειροι ρεπόρτερ.
Η Δημοσιογραφία του μικρόφωνου

Το γεγονός αποκτά την αντικειμενική του υπόσταση και -εν τη γενέσει του- ακούγεται όπως αρχικά είναι στα αυτιά του ακροατή , που συνεχώς μεγαλώνει, συνεχώς δραστηριοποιείται,, συνεχώς μετέχει στα κοινά, συνεχώς κρίνει και επικρίνει, χειροκροτεί και αποδοκιμάζει, χαίρεται και λυπάται, κινητοποιείται και αδρανεί, οργίζεται και καταδικάζει.
Όμως εδώ ο χρόνος παίζει τον ρόλο του, ο οποίος είναι μικρός σε σχέση με το έντυπο όπου καταναλώνονται αράδες και η είδηση παίρνει τον χρόνο της να παρουσιαστεί λεπτομερειακά να αφιερωθούν πολλές στήλες για να γραφτεί και να ενημερώσει τον αναγνώστη.
Στο ραδιόφωνο και στην τηλεόραση ο χρόνος πιέζει, όλα κινούνται γύρω από ένα χρονόμετρο και ένα ρολόι, αλλά ο λόγος έχει μεγαλύτερο βάρος αφού δεν υπάρχει το γραπτό κείμενο.
Σημαντικό ρόλο παίζει ο τρόπος της έκφρασης και του λόγου που είναι διαφορετικός από το χειρόγραφο ΄


Η γραφή με τη μορφή υπερκειμένου στο Internet


Στο διαδίκτυο Internet το κείμενο γράφεται με την μορφή αρχείου. Συνήθως το κείμενο στην αρχική μορφή του είναι η περίληψη και συνεχίζεται με ειδικό σήμα υπερδεσμό και συνεχίζεται ή με την μορφή έντονων γραμμάτων με χρώμα όπου με το ποντίκι κλικάροντας σε αυτό, το κείμενο φαίνεται ολόκληρο. Εύκολα μπορεί να γίνει η εναλλαγή θεμάτων έτσι και με συντομία και με ποικιλία θεμάτων.


Πηγή: http://thessreporter.blogspot.gr/2014/01/blog-post.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου